Digimarkkinoinnin uudet tuulet – nostoja Ad World -tapahtumasta

19.5.2021

Ad World on maailman suurin verkossa pidettävä markkinointitapahtuma. Hiljattain pidetyssä tapahtumassa mielestäni korostuivat vuoden 2021 mullistukset digimarkkinoinnin saralla: mitattavuuteen ja mainonnan kohdentamiseen tulee merkittäviä muutoksia.

Apple julkaisi äskettäin iOS 14.5 -päivityksensä, joka antaa käyttäjille mahdollisuuden sallia tai kieltää sovellusten välinen seuranta. Google puolestaan suunnittelee kieltävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome-selaimesta vuoteen 2022 mennessä. Näiden muutosten on tarkoitus parantaa käyttäjien yksityisyyttä, mutta sen kääntöpuolena markkinoinnin mitattavuus ja kohdennettavuus kärsivät. 

Kuinka yrityksessänne siis kannattaisi huomioida muutokset digitaalisen markkinoinnin osalta?

Voimaa kumppanuuksista

Mitattavuuden ja mainonnan kohdistettavuuden heikentymisen lisäksi ihmisten medialukutaito on kehittynyt sivuuttamaan mainokset. Altistumme päivittäin keskimäärin arviolta 4 000–10 000 mainokselle. Niistä on tullut taustakohinaa, joka suodatetaan pois sitä sen kummemmin ajattelematta.

Kumppanuudet tarjoavat mahdollisuuden aidompaan ja relevantimpaan viestintään. Kumppanuus voi tarkoittaa yhteistyötä jonkun vaikuttajan kanssa, mutta yhtä hyvin yritysten välistä kumppanuutta, jossa hyödynnetään tuotteiden keskinäisiä synergiaetuja. Kuvitteellinen esimerkki voisi olla, jos sähköpotkulautoja vuokraava yritys alkaisi tehdä yhteistyötä ruokaa kotiin kuljettavan firman kanssa. Ruokalähetit tarvitsevat kulkuvälineen ja helposti vuokrattava sähköpotkulauta tarjoaa tähän ratkaisun.

Puhuttelevampia sisältöjä monikanavaisesti

Kun kohdennettavuus heikkenee, sisältöjen merkitys kasvaa. On entistä tärkeämpää, että kuvat, videot ja tekstit vetoavat kohdeyleisöön mahdollisimman hyvin. Kaikkiin niiden ei tarvitse vedota, mutta on entistä tärkeämpää, että ne eivät jää huomaamatta heiltä, jotka oikeasti ovat kohderyhmää ja saattaisivat olla kiinnostuneita kyseisestä tuotteesta tai palvelusta. Tämän saavuttaminen vaatii erilaisten sisältöjen testaamista ja optimointia.

Myös viestintäkanavien määrällä on väliä. Aikaisemmin esimerkiksi jokin yksittäinen mainoskanava on saattanut toimia niin hyvin, että muita kanavia ei ole tarvinnut juurikaan edes harkita. Viimeistään nyt kannattaa alkaa hyödyntää useampaa kanavaa markkinointiviestinnässä.

Hakukoneoptimointi eli SEO

Kun maksettujen kanavien tehokkuus heikkenee, kannattaa huomiota kiinnittää orgaanisiin kanaviin. Hakukoneoptimoinnin avulla voi saada orgaanista näkyvyyttä Googlen (ja muiden hakukoneiden) hakutuloksissa. Tärkeimpiä hakusijoituksiin vaikuttavia tekijöitä ovat:

  1. Auktoriteetti: Linkitykset sivustolle muilta sivustoilta, luotettavuustekijät
  2. Sivustokokemus: Käyttäjäkokemukseen liittyvät mittarit, kuten sivulla vietetty aika, sivun nopeus jne.
  3. Sisältö: Tekstisisältö, kuvat, HTML, tietoarkkitehtuuri ja schema.org, jonka avulla voi merkitä sivuston sisältöä hakukoneiden ymmärtämällä tavalla
  4. Toimiala- ja avainsanakohtaiset tekijät: Paikallisissa hauissa luotettavuustekijöitä painotetaan tavallista enemmän (esim. parturit, ravintolat jne.). Tietyillä toimialoilla (uutiset, finanssiala, ostokset, terveys ja turvallisuus, laki, yhteiskunta, valtio, koulutus ja työpaikat, pikavipit, aikuisille suunnattu sisältö) painotetaan auktoriteettia ja sisällön laatua tavallista enemmän

Nämä tekijät kannattaa pitää visusti mielessä: mikäli ensimmäisten askeleiden ottaminen hakukoneoptimoinnin parissa tuntuu haastavalta tai yrityksenne tämänhetkinen SEO-tekeminen tarvitsee päivitystä, Buorren asiantuntijat mieluusti auttavat suunnittelemaan ja luomaan yrityksellenne toivottua näkyvyyttä.

Tulevaisuus on avoin

Olisi mahtavaa omistaa kristallipallo, josta voisi kurkistaa tulevaisuuteen, mutta sen puutteessa voimme vain odottaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Itse odotan mielenkiinnolla, millaiset vaikutukset iOS-päivityksellä ja evästeiden poistumisella lopulta on. Myös jatkuvasti kehittyvät optimointialgoritmit ja tekoäly muokkaavat alaa. Niidenkin vaikutuksia on kiinnostavaa seurata.

Toivottavasti nämä Ad World -tapahtuman nostot ruokkivat ajatuksia yrityksenne digitaalisen markkinoinnin tulevaisuudesta! Digitaalinen markkinointi on muutoksen kourissa, ja me haluamme auttaa yritystänne erottumaan muuttuvassa ympäristössä. Laita viestiä johannes.halminen@buorre.fi ja keskustellaan lisää!


Johannes Halminen

johannes.halminen@buorre.fi

Jatka katsomista

Pysy mukana kehityskulussa

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy ajan tasalla markkinoinnin, digipalveluiden ja muotoilun uutisista. Lupaamme inspiroida ja innostaa, emme täyttää sähköpostiasi turhaan!