Mielikuvien matkassa

9.8.2021

Kirjoitan harvemmin rakkauskirjeitä, mutta on olemassa aihe, joka saa sydämeni hypähtelemään. Visuaalisuus ja mielikuvat kulkevat arjessa mukana ja ovat brändityön keskeisiä kulmakiviä.

Rakkauskirjeeni sinulle


Oi visuaalisuus,

olet ollut läsnä jo elämäni alkuvaiheista lähtien. Pääsin tutustumaan sinuun, vaikka en aluksi edes tiennyt, millä nimellä sinua voisi kutsua. Sinussa oli kuitenkin jotain, joka viehätti minua.


Myöhemmin aikuisena yliopisto-opintojeni aikana olit kuuma puheenaihe. Merkitystäsi pohdittiin, jopa tutkittiin tieteellisesti. Tutkin myös itsekin. Mietimme porukalla mikä on kanssasi oikein, ja mikä väärin vai onko kumpaakaan. Aloin ymmärtää sinua enemmän. Välillä tajusin, etten ymmärtänytkään ja sen jälkeen ymmärsin taas lisää. 

Parhaassa tapauksessa saat asiat näyttämään kauniilta. Saat katsojan ymmärtämään viestin. Sinussa silmä lepää ja hymy kiipeää huulille. Monesti sinut erottaa ja tunnistaa jo kaukaa. Joskus sinua täytyy tarkastella vähän lähempää.

Silloin tällöin unohdan sinut hetkeksi. Luon aamupalapöytään kattauksen, jossa värit riitelevät keskenään. Annan käytännöllisyyden livahtaa ohitsesi. Mutta seuraavana aamuna asettelen taas astiat tarkoin viimeistellyksi kokonaisuudeksi.

Joskus muut unohtavat sinut. Asiat on laitettu sekasortoon. Viesti ei välity. Silmä ei lepää. Mieleni pohtii: miltä tämän näyttäisi, jos asiat olisi tehty toisin, sinut mielessä pitäen.


Iltaisin, kun aurinko luo kullanhohtoisia säteitään veden pintaan ja taivaalla hohtavat pastellin sävyt, ajattelen sinua. Inspiroidun. Imen itseeni tarjoamaasi kauneutta, jotta voin seuraavana aamuna ammentaa siitä inspiraatiota työhöni graafikkona.


Visuaaliset virikkeet herättävät mielenkiinnon

Kuten rakkauskirjeestä voi päätellä, ovat visuaalisuus ja mielikuvat graafikon mielessä monesti aamupalasta iltamyöhään asti. Kaikkien suhtautuminen visuaalisuuteen ei välttämättä ole yhtä intohimoista, mutta jokainen kohtaa väistämättä visuaalisia virikkeitä jokapäiväisessä elämässä. 

Tehdäänpä pieni mielikuvaharjoitus. Kuvittele, että avaat puhelimestasi Instagramin. Eteesi avautuu kuva, jossa näet sinistä ja keltaista sekä valokuvan sisustetusta kodista. Tuleeko mitään tiettyä mieleen? Herääkö huolellisesti sisustetusta kuvasta mieleesi laatu ja ajattomuus vai jäätkö pohtimaan sitä, kuka nuokin kalusteet jaksoi kasata kokoon? 

Sosiaalisen median visuaaliset elementit synnyttävät mieleemme mielikuvia. Osa niistä on tiedostettuja, osa tiedostamattomia. Näistä mielikuvista alkaa pikkuhiljaa muodostua laajempi kokonaisuus ja ennen kuin huomaammekaan, alitajunnassamme vilisee monenlaisia luotuja käsityksiä eri yrityksistä, brändeistä ja tuotteista.


Brändityö sosiaalisessa mediassa

Useimpien yritysten markkinoinnissa sosiaalisen median rooli asiakkaiden ja kuluttajien tavoittamiseksi tunnistetaan, mutta yllättävästi somessa visuaaliseen sisältöön laitettava panostus saattaa jäädä vähäiseksi. “Kunhan päivittää jotain” voi olla tuttu ajatus. Samalla voi myös helposti unohtua se, onko julkaisun sisältö linjassa brändiin ja herättääkö sisältö katsojassaan toivottuja innostavia ja inspiroivia mielikuvia.

Laadukkaalla ja pitkäjänteisellä brändityöllä taataan se, että yrityksen tavoittelemat mielikuvat ovat selvillä ja selkeästi avattuina. Tällöin visuaalisen sisällön tuottaminen someen sekä muihin kanaviin helpottuu merkittävästi. Kun tiedossa on päämäärä, eli toivotut mielikuvat, on niitä kohti helpompi kulkea. 

Vaikka et alkaisikaan kirjoittamaan rakkauskirjeitä visuaalisuudelle, on tärkeä ottaa visuaalisuus ja mielikuvien tarjoamat mahdollisuudet tosissaan kaikissa yrityksenne kanavissa.

Ryhdyttäisiinkö yhdessä mielikuvia kirkastaviin hommiin? Laita minulle viestiä marjaana.peura@buorre.fi!


Marjaana Peura

marjaana.peura@buorre.fi

Jatka katsomista

Pysy mukana kehityskulussa

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy ajan tasalla markkinoinnin, digipalveluiden ja muotoilun uutisista. Lupaamme inspiroida ja innostaa, emme täyttää sähköpostiasi turhaan!