Auta, älä myy – vihjeet timanttisen sisältömarkkinoinnin aloittamiseen

27.4.2021

"Ihmiset lukevat sitä, mikä heitä kiinnostaa ja joskus se saattaa olla mainos." Tämä mainosmaailman edelläkävijän Howard Gossagen ikivihreä pätee myös sisältömarkkinointiin täydellisesti.

Sisältömarkkinointi on kohderyhmälleen räätälöityä, kiinnostavaa sisältöä, joka on aidosti hyödyllistä. Kun tunnet kohderyhmäsi ja olet kartalla, mikä heitä kiinnostaa, voit tuottaa kiinnostavaa sisältöä ostopolun eri vaiheisiin. Muista, että etenkään polun alkupäässä kuluttajaa ei varsinaisesti kiinnosta tuotteesi tai palvelusi, ainoastaan se, kuinka hän siitä hyötyy.

Pohdi siis huolellisesti, kuinka voit auttaa kohderyhmääsi tai mitä hyötyä voit heille sisällölläsi tarjota. Hyvä vinkki on tutustua, mitä toimialaasi liittyvää ihmiset Googlesta hakevat. Lisäksi kohderyhmän kautta tulee pohtia sopivat kanavat ja formaatti – milloin se on asiantuntijalähtöinen blogi, milloin humoristinen podcast, milloin opettavainen videosisältö. Vain taivas on rajana.


Millä kulmalla aihetta lähestyt?

Monesti haasteena on se, että halutaan kertoa sata asiaa kerralla, ja sekoiluksihan se menee. Kannattaa rajata aihe selkeästi ja välttää turhan laajoja osakokonaisuuksia. Nyrkkisääntönä on hyvä pitää yksi pääasia per sisältö. 

Sisältömarkkinoinnilla voidaan myös ottaa rohkeasti kantaa. Tämän päivän valveutuneet kuluttajat odottavat, että yritykset ottavat kantaa ja osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun. Kuluttajille on yhä tärkeämpää, että heidän suosimansa yritykset vaalivat samoja arvoja kuin he itsekin. 


Sisältöstrategia ja -suunnitelma tekemisen tueksi

Hyvin suunniteltu on… No, te tiedätte. Kun sisältöjä tehdään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti, ovat sisältöstrategia ja -suunnitelma välttämättömiä apuvälineitä. Strategiaa on hyvä pohtia pidemmällä tähtäimellä, esimerkiksi vuosi- tai kvartaalitasolla. Sen avulla voidaan rakentaa selkeät tavoitteet sekä teemat sisällöille ja määrittää polku, jota halutaan kulkea. Osana sisältöstrategiaa tulee myös määritellä sisältöjen formaatit, budjetit ja jakelukanavat. Sisältömarkkinoinnin strategialla tekeminen saadaan integroitua luontevaksi osaksi organisaation suurempia linjoja. 

Sisältösuunnitelma on sen sijaan yksityiskohtaisempi pelikirja siitä, mitä konkreettista sisältöä tullaan tekemään ja minkälaisella aikataululla sitä julkaistaan. Sisältösuunnitelmaa ei kannata pohtia yhtä pitkälle kuin strategiaa, mutta suunnittelu kuukausitasolla on suotavaa. Lyhyemmän aikavälin suunnitelmat mahdollistavat ketterän reagoinnin ja sisältöjen ajankohtaisuuden.


Lopulta vaikeinta on aloittaminen

Kynnys sisällön tuottamiseen saattaa olla aluksi korkea ja aiheet tiukassa. Muista, että netti on täynnä tavaraa – sinun ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Kunhan löydät aiheeseen omanlaisesi freesin kulman ja autat muita asiantuntijuudellasi, se riittää. Jos jatkuvaan sisällöntuotantoon ei ole yrityksessä tarpeeksi resursseja ja aiheiden ideointi tuntuu haastavalta, on hyvä ottaa tueksi esimerkiksi ulkopuolinen mainos- tai sisältömarkkinointitoimisto. Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja rohkeasti hommiin!


Heräsikö aiheen tiimoilta uusia ajatuksia tai mieltä askarruttavia kysymyksiä?

Laita viestiä ville.heino@buorre.fi, niin jutellaan lisää.


Ville Heino

ville.heino@buorre.fi