Uusi maailma, uusi Buorre

4.2.2021

Maailma muuttui. Pysyvästi. Niin siinä kävi. Ehkä paremmaksi, ainakin erilaiseksi. Mutta muuttuiko markkinointi? Ja jos muuttui, niin miten ja miksi? Ja jos ei muuttunut, niin miksei ja mikä on edelleen relevanttia?

Maailma muuttui. Pysyvästi. Niin siinä kävi. Ehkä paremmaksi, ainakin erilaiseksi. Mutta muuttuiko markkinointi? Ja jos muuttui, niin miten ja miksi? Ja jos ei muuttunut, niin miksei ja mikä on edelleen relevanttia? Vai onko kyse siitä, että pidämme tietoisesti yllä narratiivia, jossa mahdollista muutosta tarpeettomasti korostetaan? Vai kaipaammeko nostalgisesti takaisin ennen oli kaikki paremmin -maailmaan? Oli miten oli, tässä muutama ajatus markkinoinnin, ja ehkä laajemmin liiketoiminnan, ja muuttuneen maailman avioliitosta. Uudistunut Buorre auttaa vihkiseremonioissa!


Jotain uutta

Epäjatkuvuuskohdat ovat mahdollisuuksia ja muutosta kannattaa aina hyödyntää. Valtaosalle pelko ja jännitys johtavat jarruttamiseen, jolloin olisi juurikin oikea aika painaa kaasua. Viisas ja ovela markkinoija tietää tämän ja sijoittaa markkinointiin silloin kun muut eivät. Tällöin on nimittäin helpointa ja edullisinta ottaa kilpailijoilta markkinaosuutta tai kasvattaa markkinan absoluuttista kokoa. Mene siis vastavirtaan ja ole rohkeasti erilainen - mieluummin överit kuin vajarit. Me Buorressa autamme taistelemaan keskinkertaisuutta vastaan, uudella, muuttuneeseen maailmaan sovitetulla keinovalikoimalla, kuten podcasteilla, webinaareilla tai virtuaalitapahtumilla. Toki unohtamatta perinteisempiä keinoja.


Jotain vanhaa

Markkinointi (ja myynti) on maailman toiseksi vanhin ammatti. Tarve markkinoida kasvaa lineaarisesti sitä mukaan, kun maailmankaikkeuden sekamelska ja viestien kakofonia kasvaa. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että yritys saa viestinsä ylipäätään kuuluville ja ennen kaikkea siitä, että kyseinen viesti olisi jotenkin erilainen ja osaisi välittää vastaanottajalle lisäarvoa tuottavan, kiinnostavan tarinan. Parhaimmillaan tarina saa aikaan tunnereaktion, joka muuttaa ajattelua ja toimintaa. Tätä me Buorrella teemme: löydämme oikeat kohderyhmät, joihin vaikuttaa. Hearts and minds.


Jotain lainattua

Digikanavissa menestys on jo pitkään perustunut kokeile ja testaa -tyyppiseen ajatteluun ja tekemiseen ja sekä palvelumuotoilusta lainattuihin toimintamalleihin ja menetelmiin. Tämä on modernin markkinointimenestyksen hybridistrategia. Suunnittelun konvergenssin lisäksi on hyvä pitää mielessä, että markkinoinnin käsite on laajentunut kattamaan niin tuotemuotoilun kuin asiakaspalvelun. Jos hyväksytään ajatus siitä, että liiketoiminta = markkinoiti, niin silloin tarvitaan markkinoinnin tuomista pois omasta siilosta liiketoiminnan ytimeen. Lisäksi tarvitaan tavoiteasetantaa ja mittaamista, jotta tiedetään ollaanko ylipäätään onnistuttu. Edellä mainittujen asioiden lisäksi Buorren DNA:ssa on digitaalisuus, jolla kiihdytämme asiakkaiden siirtymää uuteen maailmaan.


Jotain sinistä

Markkinointi ei ala siitä, mistä ajattelet sen alkavan. Se alkaa paljon aikaisemmin. Ja mitä aikaisemmin se alkaa, sitä tehokkaampaa se on. Kääntäen, ilman markkinointia ei ole liiketoimintaa. Ei ainakaan kasvavaa, kannattavaa sellaista. Mutta kuten niin monessa muussakin elämän osa-alueessa on syytä muistaa, että täydellinen on hyvän vihollinen. Keskinkertaisen markkinoinnin hyvä implementointi on aina parempi kuin täydellisen huono implementointi. Tämä siksi, että lyhyellä tähtäimellä usein yliarvioimme markkinoinnin vaikutusta, kun taas pidemmällä aikajänteellä todennäköisesti aliarvioimme sitä. Buorrella osaamme unelmoida sinunkin tuotteen tai palvelun puolesta. Mutta osaamme myös kääriä hihat ja laittaa kädet saveen.


Hello new world.



Sami Relander

sami.relander@buorre.fi