21+14 asiaa mitä et tiennyt yritysblogeista

Koska olet viimeksi istunut aidosti alas yrityksesi blogin tiimoilta? Koska olet viimeksi kyseenalaistanut yrityksesi blogin osana markkinointiasi? Uskoisin, että joko et ole pohtinut sen merkitystä yrityksesi markkinoinnissa hetkeen, tai et ole käsitellyt asiaa lainkaan.

 

Olen nimittäin yhden miehen perstuntumaan pohjautuvan tutkimukseni ansioista nähnyt niin suuren määrän umpisurkeita yritysblogeja, että en voi käsittää miten suomalaiset yrityspäättäjät menevät sisältömarkkinoinnin trendihuumassa niin sekaisin, että unohtavat sisältömarkkinoinnin olevan osa muuta markkinointia. 

 

Blogit joihin useimmiten törmään ovat epäaktiivisia, toteutettu ilman aitoja tavoitteita sekä ovat väkisin vasemmalla kädellä väännettyjä. Motiivit yrityksen blogillekin harvoin tulevat ajatuksesta ”haluan tarjota asiakkailleni, kollegoilleni ja muille sidosryhmillemme aitoa lisäarvoa - ja siten saada myös takaisin”, vaan useimmiten todellisen tylsästä ajatuksesta ”koska muutkin, niin ehkä meiltäkin joku myöhemmin”.

 

Noh, ehkä joku kirjoittaa, ja ehkä joku jättää myös läpikäymättä bloggaamisen tulokset.

 

Eniten turhaudun kirjoituksiin, jotka sisältävät pelkkiä myyntilauseita. Todetaan yrityksen olevan aivan erinomainen, mahtava ja huipputaitava, joka teki tositosisiistejä juttuja – antamatta mitään konkreettista mihin tarttua. Lisäksi turhaudun kirjoituksiin jotka sisältävät ”6+1 syytä miksi...” -tyyppisiä clickbait-otsikoita, joista malli on opittu suoraan journalismin ykköstoimijalta Buzzfeediltä. Puhumattakaan kirjoituksista, jotka on kirjoitettu puhtaasti hakukoneille ja ammuttu haulikolla avainsanoja joka kolmanteen lauseeseen. Markkinointi. Muotoilu. Mainostoimisto Vaasa & Helsinki.

 

Mistä sitten hyvät blogit on tehty?

 

Yritysblogien "hyvyys" on aina sidottu ympäristöön, jossa yritys toimii. Toimialojen välillä on todella merkittäviä eroja, eikä pizzablogissa toimiva sisältötyyli toimi välttämättä teollisuusyrityksen blogissa samoin tavoin. Hyvistä yritysblogeista on kuitenkin oman perstuntumatutkimuksen perusteella löydettävissä seuraavat kulmakivet:

 

Blogi yltää asetettuihin tavoitteisiin
En tunne yksittäisten yritysten tavoitteita bloggaamisessa, mutta hyvä blogi yrityksen näkökulmasta täyttää sille asetetut tavoitteet. Näiden tavoitteiden tulisi olla mitattavissa ja seurattavissa, jotta voidaan todeta bloggaamisen kannattaneen tai olleen kannattamatonta. Voit uida vastavirtaan kaikissa asioissa, jos pääset asetettuihin tavoitteisiin.

 

Kirjoitetaan ihmisille
Älä kirjoita sen takia, että kirjoituksesi löytyvät hakukoneista. Kirjoita kiinnostavaa sisältöä, mitä ihmiset hakevat hakukoneista. Palvele siis yhdessä hakukoneiden kanssa käyttäjää, sen sijaan että kirjoitat brändillesi hallaa tekevää sisältöä hakukoneille.

 

Kirjoitetaan, koska halutaan
Etenkin Facebookin puolella olen viime aikoina löytänyt aivan jäätävän siistejä tarinoita yksityishenkilöiden puolelta, joista suorastaan huokuu kirjoittamisen nautinto. Näiden juttujen lukeminen antaa lähes poikkeuksetta lisäarvoa lukijalleen. Älä siis kirjoita koska pitää, vaan kirjoita koska haluat. Jos et nauti kirjoittamisesta, niin kannattaisiko kirjoittamiseen käytetty aika silloin käyttää asiaan josta nautit?

 

Bloggaaminenkin on markkinointia
Parhaat brändit muodostuvatkin ”2,5 syytä miksi tehdä hakukoneoptimointia”-tyyppisistä blogikirjoituksista. Tai sitten ei. Asiantuntijuuden ja luottamuksen rakentaminen markkinoinnilla on tärkeää, mutta blogillakin voi erottua kilpailijoista näistä kahdesta tinkimättä.

 

Muut sisällöntuotannon peruspilarit
Sisältö on helposti luettavaa, kunnioitetaan äidinkielen perusoppeja sekä annetaan syy jakaa kirjoitus. Lisäksi sisällön tulee olla löydettävissä.

 

Miten tästä eteenpäin?

 

Kyseenalaista yrityksesi tapa tehdä sisältömarkkinointia. Onko tekeminen aktiivista, kannattavaa, määrätietoista ja nautinnollista? Miltä yrityksesi näyttää henkilölle, jonka ainoa kontaktipinta yritykseesi on blogikirjoituksesi? Pääsettekö asetettuihin tavoitteisiin - mitä tavoitteita blogilla on? Kuinka hyvin blogi on toteutettu teknisesti? Miten käyttäjän lukukokemus ja jaettavuus? Jos homma skulaa, niin antaa mennä vaan. Lisää kaasua ja lisää tuloksia. Jos homma taas ei toimi tai on puolittaisella kaasulla, niin tee selkeät stepit eteenpäin. Me toki autamme mielellämme.

 

Lopuksi haluan nostaa muutaman blogin, joiden juttuja ja tekemistä on ilo seurata. Jokainen kirjoittaa omalla tyylillään, ovat antaneet lukijoille aidosti lisäarvoa omalla tavallaan ja varmasti päässeet asetettuihin tavoitteisiin - oli niitä varsinaisesti asetettu tai ei.

 

http://www.pizzaguy.fi
http://ellunkanat.fi/blogi/
https://grapevine.fi/blogi/
https://www.facebook.com/vaskisepat (ei sinänsä blogi, mutta muuten kunnioitettavaa ja Vaskiseppämäistä hullua, mutta rehtiä viestintää)
https://twitter.com/rakennusvirasto (ei perinteinen yritysblogi, vaan mikroblogi)

 

Omat tavoitteeni tässä blogipostauksessa:

- Omaan puhelinnumeroni (045 153 9242) mahdollisimman paljon yhteydenottoja, joissa sovitaan tapaaminen koskien sisältömarkkinoinnin tai muun markkinoinnin kehitystä (mitattavissa)

- Nykyisten asiakkaiden yhteydenottoja yhteyshenkilöihinsä, joissa sovitaan tapaaminen koskien sisältömarkkinoinnin tai muun markkinoinnin kehitystä (mitattavissa)

- Kehittää Buorren brändiä nykyaikaisena markkinointiosaajana (ei helposti mitattavissa)

- Mahdollisimman suuri kattavuus (mitattavissa)

- Mahdollisimman paljon klikkejä sivustolle ja blogipostauksen ulkopuolelle (mitattavissa)

- Kannustaa markkinointipäättäjiä kyseenalaistamaan oma yritysbloginsa (ei mitattavissa)

 

Mikäli en pääse asetettuihin tavoitteisiin, niin homma on sillä selvä. Analysoin muiden huippuosaajiemme kanssa kirjoituksen, katsotaan mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja toistetaan tarvittaessa: mitaten, kyseenalaistaen ja kehittäen.

Blogi
09/08/2017
Hyvä asiakas, Ensi kertaa kun sinut kohtasin, olit minulle jotain täysin uutta ja tuntematonta. Aloitimme viestittelyn pikkuhiljaa, asiakaspäällikkö esiliinana. Mietin, että miltähän sinä näytät, k...
Blogi
02/06/2017
Buorren markkinointi- ja designtiimin työntekijöistä suuri osa istua nököttää koneellaan kaiket päivät. Työasento vaihtelee keskittyneisyyden mukaan. Kun työ vaatii suunnatonta tarkkuutta tai kun pääs...
Blogi
18/04/2017
Vuosi täällä Buorrella on vierähtänyt tosi nopeasti, pikkuhiljaa olen päässyt jyvälle siitä mitä täällä tehdään. Mietin eräänä päivänä sitä, miten markkinointi- ja designtoimisto saattaa monille olla...
Blogi
30/03/2017
Koska olet viimeksi istunut aidosti alas yrityksesi blogin tiimoilta? Koska olet viimeksi kyseenalaistanut yrityksesi blogin osana markkinointiasi? Uskoisin, että joko et ole pohtinut sen merkitystä y...

Soita
meille