Mummon mietteitä muotoilusta

Päivi Tuomisto

Vuosi täällä Buorrella on vierähtänyt tosi nopeasti, pikkuhiljaa olen päässyt jyvälle siitä mitä täällä tehdään. Mietin eräänä päivänä sitä, miten markkinointi- ja designtoimisto saattaa monille olla sama kuin mainostoimisto – mutta mainonta on vain yksi toimintamme kulmakivistä. Yhtä tärkeää meille on muotoilu. Moni saattaa yhdistää muotoilun vain tyylikkäisiin esineisiin ja sisustukseen, mutta onhan se toki paljon muutakin. Päätin avata tätä hieman ja haastattelin yhtä meidän muotoilun ammattilaisistamme Tuomas Paanasta. Tässä hänen mietteitään.

 

Tuomas, kerropa ihan ensin mitä muotoilu on?
”Muotoiluahan on periaatteessa ihan kaikki ihmisen valmistama. Yleisesti muotoilulla ymmärretään vain tyylikästä designia, mutta itse asiassa sitä voi nähdä kaikkialla, kaikissa arjen esineissä. Jokaisella esineellä on ulkonäön lisäksi monta muutakin aspektia. Tuotteen suunnittelussa on otettava huomioon myös sen käyttäjälleen antama kokemus, eli miltä se tuntuu kädessä ja miten se sopii ihmisen fyysisiin edellytyksiin. Lisäksi mietimme tuotteen käytettävyyttä sekä tuotantoteknisiä seikkoja – on mietittävä mikä on lopputuloksen kannalta järkevää.”

 

Mikä on tunnusomaista hyvälle muotoilulle?
”Käsitys hyvästä muotoilusta on hyvin subjektiivista – mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Joitakin perussääntöjä kuitenkin on olemassa. Tuotteen on oltava tarkoitukseensa ja ympäristöönsä visuaalisesti sopiva. Markkinointimielessä muotoilun pitää viestiä tuotteen kiinnostavuutta ja haluttuja arvoja, esimerkiksi ekologisuutta tai huipputekniikkaa. Käytettävyyden kannalta tuotteen on oltava teknisesti toimiva.”

 

Millaisia toimeksiantoja Buorren muotoilutiimillä on?
”Asiakkaallamme voi olla idea, jonka pohjalta me lähdemme kehittämään uusia innovatiivisia tuotteita. Priotecin valmistama Popler esimerkiksi lähti tarpeesta tarjota ikääntyville tai heikkosormisille henkilöille apuväline kierretölkkien avaamiseen. Pystyimme tarjoamaan asiakkaalle koko tuotantoketjun tuotteen ideoinnista sen yksityiskohtaiseen suunnitteluun, rakennetta ja mekaniikkaa myöten. Lisäksi uudistimme koko Priot-tuoteperheen pakkausilmeen. Toinen hyvä esimerkki on kansainvälisestikin aivan uusi tuote eli 24-pesulan maton tasopesuri. Muotoilimme sen asiakkaan rakenteen pohjalta ja teimme käyttöliittymästä erittäin intuitiivisen – tärkeä seikka, kun tuote on suunnattu tavallisille kuluttajille.”

 

Missä asioissa yritykset voisivat käyttää muotoilua tukemaan tavanomaista markkinointia?
”Ensimmäisenä tulee mieleen tuotteiden ”facelift”. Markkinoilla on paljon ulkoisesti vanhentuneita tuotteita. Yritys on saattanut uudistaa ilmettään useitakin kertoja, mutta tuote on edelleen parinkymmenen vuoden takaa. Usein jo pienetkin muutokset esimerkiksi tuotteiden värivalinnassa, materiaaleissa, tuotantotavassa ja graafisessa ilmeessä voivat päivittää tuotteen tukemaan yrityksen muuta markkinointia. Samalla voidaan aikaansaada kustannussäästöjä. Tuotantotekniikat ja materiaalit ovat vuosien varrella kehittyneet ja monet asiat voidaan nykyään tehdä aikaisempaa fiksummin.”

 

Mistä muotoilija saa työhönsä inspiraatiota?
”Itse saan sitä ennen kaikkea asiakkaalta. Kun asiakas on innostunut tuotteestaan, tuo into tarttuu väkisinkin minuun – olipa kyseessä sitten lattiakaivo tai näppärä keittiötarvike. Oma työni on enemmän teollisuuspainotteista, ja siksi pyrin etsimään klassisia ja pysyviä ratkaisuja, joihin trendit eivät juurikaan vaikuta. Kuluttajatuotteiden suunnittelussa on kuitenkin tärkeää hakea inspiraatiota myös trendeistä.”

 

Miten asiakas saadaan huomaamaan, että hänellä on muotoilusta monenlaista hyötyä?
”Asiakkaathan eivät välttämättä tiedä kovinkaan paljoa muotoilijan työstä ja siihen vaikuttavista näkökulmista. Usein he kysyvät ennen kaikkea hyvännäköistä suunnittelua, mutta kun olemme hetkisen jutelleet he ymmärtävät, että visuaalisuuden lisäksi tarvitaan muitakin asioita: tärkeitä ovat myös käytettävyys sekä tuotantotekniikka ja -kustannukset. Tuomme esille sitä, ettei muoto ole pelkkää pintaa, vaan siihen sisältyy myös tekninen toimivuus ja taloudellisesti järkevät ratkaisut. Suunnitteluvaiheessa kannattaa testata rohkeasti eri vaihtoehtoja ja olla avoin hieman poikkeavillekin ratkaisuille – monet neronleimaukset syntyvät, kun ”boksista” hypätään hetkeksi ulos.”

Päivi Tuomisto

Toimistomummona toimiva Päivi on työskennellyt yli 20 vuotta yrittäjänä. Suomennosten ja simultaanitulkkausten lisäksi hän toimii myös personal trainerina. Päivi hoitaa nyt innolla Buorren toimistoa ja tekee mielellään myös muita luovan työympäristön tarjoamia tehtäviä.

Blogi
09/08/2017
Hyvä asiakas, Ensi kertaa kun sinut kohtasin, olit minulle jotain täysin uutta ja tuntematonta. Aloitimme viestittelyn pikkuhiljaa, asiakaspäällikkö esiliinana. Mietin, että miltähän sinä näytät, k...
Blogi
02/06/2017
Buorren markkinointi- ja designtiimin työntekijöistä suuri osa istua nököttää koneellaan kaiket päivät. Työasento vaihtelee keskittyneisyyden mukaan. Kun työ vaatii suunnatonta tarkkuutta tai kun pääs...
Blogi
18/04/2017
Vuosi täällä Buorrella on vierähtänyt tosi nopeasti, pikkuhiljaa olen päässyt jyvälle siitä mitä täällä tehdään. Mietin eräänä päivänä sitä, miten markkinointi- ja designtoimisto saattaa monille olla...
Blogi
30/03/2017
Koska olet viimeksi istunut aidosti alas yrityksesi blogin tiimoilta? Koska olet viimeksi kyseenalaistanut yrityksesi blogin osana markkinointiasi? Uskoisin, että joko et ole pohtinut sen merkitystä y...

Soita
meille