Onko digitaalinen markkinointi turhaa?

Digimarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit

 
Yrityksen liiketoiminta ei kasva, jos kassaan ei tipu rahaa. Tuloslaskelman viimeiselle riville ei voida lisätä, että engagement ja sivustovierailut kasvoivat 49 %. Ihan liian usein kuvitellaan, että näyttävä digimarkkinointikampanja ja siihen liittyvä positiivinen pöhinä tuo yritykselle automaattisesti myyntiä – sillä näinhän se ei mene. 
 
Kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa, myös digimarkkinoinnin kohdalla kaikki lähtee ideasta. Ilman hyvää ideaa digimarkkinoinnin tekeminen sekä tulosten mittaaminen ovat ajan ja resurssien haaskausta. Mutta silloin, kun markkinoinnin idea on hyvä, tekemiselle on asetettu yrityksen strategian kannalta oikeanlaiset tavoitteet ja mittarit, ja markkinoinnin johtaminen on johdonmukaista, niin digitaalinen markkinointi ei ole turhaa, vaan ihan hemmetin hyödyllistä. Tällöin digimarkkinointi on kustannustehokas ja tuloksellinen työväline, jonka avulla voi kohdentaa palvelun tai tuotteen haluamalleen asiakkaalleen juuri silloin, kun tämä sitä tarvitsee. Tässä tehokkaana apuvälineenä voidaan käyttää mallia asiakaspolkusta, joka auttaa hahmottamaan asiakkaan kohtaamista oikeaan aikaan ja oikeanlaisella viestillä. Ideaalitilanteessa tämä tarkoittaa lisää myyntiä entistä paremmalla katteella.
 

Digimarkkinoinnin kokonaisuus kuntoon ennen mittaamista

Digikampanjan tekeminen vaatii suunnitelman. Tähän tarvitaan asiakkaan kanssa asetetut tavoitteet ja rautainen tiimi saavuttamaan ne. Buorrella tiimi koostuu suunnittelijoista: AD:sta, copysta ja digimarkkinoinnin asiantuntijasta, sekä projektipäälliköstä, joka pitää paletin kasassa. Dynaamisen tiimin lisäksi oikeanlainen tekeminen ja työkalut ovat keskeisiä digimarkkinoinnissa, jossa käytetään ostopolun avulla määritettyjä kanavia, kuten Facebookia, Twitteriä, LinkedIniä, Googlea ja kotisivuja. Työkaluina käytetään mm. Google Analyticsia, Search Consolea, Hotjaria, Google Adsia ja Google Tag Manageria, joiden avulla seurataan asetettuja tavoitteita ja niiden mittareita. Kun markkinoinnin idea on hyvä ja kokonaisuus on kasattu hallitusti, voi tulos olla Talliosakkeen kokonaisvaltaisen digimarkkinoinnin orkestroinnin kaltainen: yrityksen liikevaihto kasvoi moninkertaisesti vajaassa parissa vuodessaIdea, ostopolku, optimointi ja oikeiden asioiden mittaaminen muodostivat yhtälön, jolla luotiin asiakkaan liiketoiminnalle toivottua kasvua. 
 

Digimarkkinoinnin relevantit mittarit

Usein halutaan näyttää dataa vain siitä, kuinka markkinointi on tuottanut lisää klikkejä ja liikennettä sivustolle. Nykypäivänä voidaan mitata reaaliajassa melkeinpä mitä vain. Raportin voi päivittää heti herättyään ja tarkistaa, oliko eilinen päivä tuottoisa. Se on kuitenkin ihan yhtä tyhjän kanssa, jos markkinoinnin tavoitteita ei ole asetettu tukemaan yrityksen liiketoimintaa sekä strategiaa, ja markkinoinnin mittaamisessa keskitytään liiketoiminnan kannalta epäoleellisiin asioihin. 
 
Kun digitaalisen markkinoinnin tavoitteet on asetettu oikein ja kokonaisuus on kunnossa, voidaan tekemistä mitata. Mittareita voidaan asettaa vaikka kuinka: liidien määrä, konversiot, asiakastyytyväisyys, asiakashankinnan kustannusten madaltaminen tai sivuston kävijämäärät, jos sivuston rooli ja tavoite sitä vaatii. Voidaankin ajatella, että kunhan mittarit edistävät liiketoiminnallisia tavoitteita ja tuovat yritykselle lisäarvoa, kannattaa niitä seurata. Näin nähdään helposti, onko sisältö tavoitteisiin peilattuna oikeanlaista ja viekö se toimintaa strategian kannalta haluttuun eli tulokselliseen suuntaan, jolloin digimarkkinointi on kaikkea muuta kuin turhaa.

 
Buorre-Tomi-Rinne-COO

Onko yrityksellänne valmis strategia, jonka avulla digimarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit saadaan asetettua? Niinpä… Sovitaan tapaaminen tai varaa itsellesi sopiva aika suoraan kalenterista, niin käydään yhdessä läpi, miten voimme saavuttaa yrityksenne liiketoiminnan kannalta oleellisia tavoitteita digitaalisissa kanavissa.
                                    
Digirakkautta
 
Tomi Rinne
tomi.rinne@buorre.fi 
+358 44 5189 204
Ota
yhteys