Yritysmaailmassa vaatimattomuus ei kaunista

Rehellisyys, työteliäisyys ja suoraselkäisyys ovat hienoja arvoja joille nykyinen Suomi on rakennettu. Moni yritys on lunastanut paikkansa kansainvälisenä toimijana osoittamalla näitä arvoja läpi koko tuotantoketjun. Se on ehdottomasti yksi kilpailueduistamme nyt ja tulevaisuudessa. Tämän kolikon kääntöpuolena on, että helposti olemme liian nöyriä ja tietoisia ja rehellisiäkin omasta pienuudesta. Emme pidä riittävästi meteliä itsestämme. Siksi jäämme usein huomaamatta ja monet tärkeät kaupat menevät sivu suun.

 

Väitän, että osaamisemme on ainakin 95 % tapauksista maailman huipputasoa. Monessa asiassa olemme jopa maailman parhaita, mutta liian usein emme näytä siltä. Emme viesti siitä yritysilmeellä tai markkinoinnin sisällöillä. Siksi satsaukset innovaatioihin ja vientiin valuvat usein hukkaan. Suuret visiot ja tavoitteet puuttuvat. Puuttuuko rohkeus?

 

"Suuret visiot ja tavoitteet puuttuvat. Puuttuuko rohkeus?"

 

Liika kunnianhimoisuus on Suomessa perinteisesti ollut paheksuttavaa elostelua. Nyt koen kuitenkin tällaisen näköalattomuuden olevan Suomen viennin ja kasvun tukko. Vika ei ole kalliissa työvoimakustannuksissa, syrjäisessä sijainnissa tai fyysisessä pienuudessamme vaan yritysten johtamiskulttuurissa. Onko yrityksen strategiassa ja visiossa rima liian alhaalla? Näyttääkö yrityksesi ulospäin alansa huippuosaajalta?

 

Aikanaan ruotsalaiset tuskailivat sitä miten Nokialla menee niin hyvin. Ruotsissa pohdittiin, että ehkä suomalaiset ovat vain ketterämpiä ja intuitiivisempia tekemään ratkaisuja. Nyt näyttää, että liian monessa yrityksessä hallitukset vatvovat usein epäolennaisia detaljeja ja valvovat DDR-tyyliin kankeita konseptejaan. Usein yhteys ja tuntuma loppuasiakkaaseen on aikoja sitten menetetty, jos sitä on ikinä ollutkaan. Kaikkien ratkaisevien päätösten langat halutaan liiaksi pitää omissa käsissä eikä luoteta eri alojen asiantuntijoihin. Ohjaako pelko päätöksentekoa enemmän kuin rohkeus?

 

"Liian monessa yrityksessä hallitukset vatvovat usein epäolennaisia detaljeja ja valvovat DDR-tyyliin kankeita konseptejaan."

 

Mutta onhan meillä nyt Supercellit ja Slushit. Uusi sukupolvi nousee vahvasti ilman sen kummempia painolasteja. Voisiko meillä olla yhtä tuoreen oloisia konepajoja Suomessa? Tai kalustetehtaita? Tai varastomyymälä ketjuja? Voisiko Isku olla seuraava Ikea? Voisiko HongKong joku päivä haastaa Hobby Hallin? TopSport Stadiumin? Voisiko Seppälästä olla H&M:n kaatajaksi globaaleilla markkinoilla? Vastaus on kyllä. Esteenä ei ole suunnittelijoiden tai tekijöiden puute tai osaaminen.

 

Nyt on juuri oikea hetki tarttua rohkeasti härkää sarvista ja ottaa yhteyttä Buorreen. Tulemme mielellämme sparraamaan ja kirkastamaan sen timantin joka yritykseesi on kätkettynä. Olemme menestyksekkäästi tuulettaneet monia suomalaisia yrityksiä vakaalle kasvun tielle lähtien tuotteista, ilmeistä ja markkinoinnin sisällöistä aina yrityksen strategioihin asti.  

 

Ota
yhteys